Saken har blitt behandlet av kommunal- og forvaltningskomiteen og berører budsjettpostene under Finansdepartementet og Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet. Stortingets vedtak innebærer at det gjøres flere budsjettjusteringer. Under kapittel 2315, post 1 (driftsutgifter), bevilges det 3 348 000 000 kroner. Under kapittel 560 bevilges det 1 000 000 kroner til særskilte driftsutgifter (post 21) og 19 000 000 kroner til kompetanseutvikling (post 70). Post 71, som gjelder opplæring og utvikling av tillitsvalgte, økes med 17 700 000 kroner, fra 262 000 000 kroner til totalt 279 700 000 kroner. Det er vedtatt at lønnsreguleringen for ansatte i staten som er medlemmer av Akademikerne, LO Stat, Unio og YS Stat, skal gjelde med virkning fra 1. mai 2026. Reguleringen skjer i samsvar med Riksmeglerens møtebok av 29. mai 2026. De samme vilkårene gjøres gjeldende for embetsmenn og statstilsatte som ikke er fagorganiserte. Ansatte som er tatt ut av hovedtariffavtalene, vil få sine vilkår fastsatt administrativt i egne kontrakter. Videre har Stortinget samtykket i at Kongen på vegne av staten kan bringe eventuelle tvister i forbindelse med tariffoppgjøret inn for Rikslønnsnemnda. Finansdepartementet har også fått fullmakt til å fordele den samlede bevilgningen til driftsutgifter på de respektive budsjettpostene som har lønnsbevilgninger. Romertallene I, II, III, IV og V ble alle vedtatt under voteringen. Stemmetallene for og mot er ukjent, og det er ikke rapportert om uvanlige stemmer i behandlingen.