Den 18. juni 2026 ferdigbehandlet Stortinget saken om Riksrevisjonens undersøkelse av helsetjenestenes samhandling om eldre (Dokument 3:10 (2025-2026)). Saken ble behandlet i kontroll- og konstitusjonskomiteen. I komiteens innstilling vises det til Riksrevisjonens konklusjon om at dagens bruk av spesialisthelsetjenesten truer sykehusenes bærekraft. Spesialisthelsetjenestene behandler i mange tilfeller pasienter som heller burde mottatt hjelp i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Komiteen merker seg også at en del større kommuner har vist svært lav evne til å ta imot pasienter fra sykehusene. Riksrevisjonen har konkludert med at det er kritikkverdig at de statlige virkemidlene som Helse- og omsorgsdepartementet forvalter, og som skal bidra til at behandlingen skjer på rett nivå, ikke har fungert tilfredsstillende. Komiteen slutter seg til disse konklusjonene, kritikken og anbefalingene. Det registreres samtidig at statsråden tar funnene på alvor og vil følge opp anbefalingene på egnet måte. Ved voteringen i Stortinget ble innstillingens tilråding vedtatt, og saken ble besluttet vedlagt protokollen som vedtak nummer 1045.