Kontroll- og konstitusjonskomiteen har lagt frem sin innstilling om meldingen fra Sivilombudet for året 2025. Komiteen merker seg at det har vært en betydelig økning i antall klager og at den samlede saksmengden har økt vesentlig de senere årene. Komiteen understreker betydningen av at forvaltningen har tilstrekkelig kapasitet og kompetanse til å sikre forsvarlig saksbehandling, og påpeker at den økte mengden og kompleksiteten i oppgavene ikke må gå på bekostning av rettssikkerheten. I innstillingen uttrykkes det bekymring for at offentlig forvaltning i enkelte saker unnlater å følge ombudets anbefalinger. Komiteen presiserer at situasjonen ikke bør være slik, og fremhever behovet for en forvaltning som er tilgjengelig, forståelig og etterprøvbar. Årsmeldingen anses som et viktig kunnskapsgrunnlag for Stortingets kontrollarbeid, og det forventes at de påpekte utfordringene blir fulgt opp av de ansvarlige myndighetene. Saken ble ferdigbehandlet 17. juni 2026. Det ble fattet vedtak om at Dokument 4 (2025–2026) – Melding for året 2025 fra Sivilombudet – vedlegges protokollen (vedtak nr. 1043). Innstillingens tilråding ble formelt vedtatt, men stemmetallene for og mot er ukjent.